Onze vereniging

Toneelvereniging Gastvrij is een bruisende toneelvereniging in het hartje van het Groningse Westerkwartier. Met een rijk verleden en een huidig leden aantal van 33 tussen de 9 en 60 jaar is het boek nog lang niet gesloten. Alle leden voegen op hun eigen manier actief iets toe aan onze vereniging en naast onze leden hebben wij onze vaste vrijwilligers die betrokken zijn bij grime, organisatie, decor en kostuums. Een bedrijvigheid waar je u tegen zegt.

Naast onze "gewone" toneeluitvoeringen die plaatsvinden in november/december is onze vereniging actief op het gebied van jeugdtoneel en organiseert zij één keer in de vijf jaar een openluchtspel in de Notoaristuun in Grootegast. Daarnaast hebben leden van onze vereniging als "vreemde gasten" menig activiteit en feest op een humoristische manier aangekleed. Dit alles met als doel om een breed publiek kennis te laten maken en boven alles te laten genieten van onze prachtige hobby theater! Want wat kan het schelen! Lekker tonelen!

Nanja Jurjens

Interim voorzitter

Titia Diepstra

Penningmeester

Lammert Jan Broekema

Bestuurdlid

Jan Medema

Bestuurslid PR

In den beginne.....

Het culturele leven in Grootegast bestaat al sinds 1895. In oude boeken kom je Rederijkerskamer "Woudbloem" met namen als Datema, Bosma, Boddé,Draisma, Brandsma, Hazenberg, Houten, Oosterhoff, Teenstra, Venema tegen, die in het jaar 1925 hun dertigjarig jubileum vierden. Later komt de naam Rederijkerskamer "Langewold" naar voren met voor het eerst vrouwelijk toneelspelers, zoals: Everts, Zuidema-Kraaijenga, vd Veen-v. Kooten, v/d Wijk-Venekamp, Hazenberg en Ploegh.

Heren als: Ploegh, Datema, Hasper. Deze vereniging is altijd zeer actief geweest. In het dorp zelf vele opvoeringen, maar ook naar buiten toe, was het een geliefde groep, met steeds weer nieuwe mensen op het podium. In de jaren 1960 kwamen er al ideeën om een openluchtspel op te voeren. Dit heeft moeten wachten tot de jaren 1970, toen brak het in alle hevigheid 'los'. In 1972 veranderde de naam Rederijkerskamer "Langewold" in Toneelvereniging Gastvrij. Deze naam werd bedacht door Dhr. E. Schuddebeurs die zelf ook lid was binnen deze vereniging. Daarna werd er al spoedig aan openluchtspelen gewerkt o.l.v. de toen bekende regisseur H.J. Tuin. Na, dit een aantal keren te hebben gedaan, werden de binnenstukken weer populair en werd de Notaristuun gelaten voor wat het was. Toen in 1997 Gastvrij 25 jaar bestond, werd dit uitbundig geviert doormiddel van een openluchtspel "De Gebochelde". Sindsdien wordt er één keer in de vijf jaar weer een openluchtspel in De Notaristuun gespeeld. De jaren ertussen speelt Gastvrij binnenstukken in de zaal. In 2017 zal het volgende openluchtspel zijn tijdens het 45 jarig bestaan van de vereniging.

Bron: intervieuw krant 1996 met oud lid Dhr. J.G. Hazenberg